תאונות רכב – שיבוב, ירידת ערך וטוטאל לוס

תאונת פח היא אירוע יומיומי, אך ההתנהלות הכלכלית סביבה היא מקצועית לחלוטין.

  1. אובדן גמור (Total Loss) מול אובדן להלכה

יש הבדל קריטי בין שני המושגים:

  • אובדן גמור: מצב שבו הנזק הגולמי לרכב (עלות התיקון) מגיע לשיעור משמעותי מערך הרכב ביום התאונה, בדרך כלל סביב 60 אחוזים ומעלה, הכל לפי תנאי הפוליסה התקנית וחוות דעת השמאי. במקרים כאלה הרכב יורד מהכביש, רישיונו מבוטל, ולמבוטח משולם ערך הרכב כפי שנקבע בפוליסה, בכפוף לתנאים, להחרגות ולהשתתפויות העצמיות.
  • אובדן גמור להלכה: מצב "תחום אפור" שבו הנזק הוא בין 50% ל-60%. הרכב בר-תיקון טכנית, אבל לא כלכלית. חברת הביטוח מוכרת את הרכב לסוחר שרידים (שישקם אותו וימכור אותו), ואתם מקבלים את מלוא המחירון.

למה זה חשוב? כי באובדן להלכה, הרכב חוזר לכביש. אם אתם הקונים -היזהרו. אם אתם המבוטחים – ודאו שקיבלתם מחירון מלא ולא "מחירון שרידים".

  1. ירידת ערך לרכב

רכב שעבר תאונה, גם אם תוקן במוסך מורשה באופן מקצועי, עלול להיות שווה פחות בשוק החופשי. לכך מתייחסים כ"ירידת ערך". שמאי חברת הביטוח נוטים להעריך ירידת ערך מינימלית, לעיתים לפי קווים מנחים שמאיים כלליים, שאינם משקפים בהכרח את מצבו האמיתי של הרכב בשוק. שמאי פרטי מטעם הנפגע בוחן את היקף הנזק, סוג הרכב, עברו ושוויו בפועל, ויכול לקבוע ירידת ערך גבוהה ומבוססת יותר. מדובר ברכיב פיצוי משמעותי שאסור לוותר עליו.

  1. תביעות שיבוב (הפכתם לנתבעים)

אם פגעתם ברכב אחר, חברת הביטוח שלו תשלם לו, ואז תפנה אליכם בדרישה: "שלמו לנו חזרה". זו תביעת שיבוב.

אל תמהרו לשלם או להפעיל את הביטוח שלכם (מה שיעלה את הפרמיה). המשרד בודק את תיק המשטרה והעדויות. לעיתים קרובות מתברר שהנהג השני תרם לתאונה (נסע מהר, דיבר בנייד), והמשרד יכול להפחית את הדרישה בעשרות אחוזים בטענה של "רשלנות תורמת".

לייעוץ ראשוני ולבדיקת סיכויי התביעה ניתן ליצור קשר עם מוטי יעקב משרד עורכי דין או להשאיר פרטים בטופס.

תפריט נגישות